суббота, 16 января 2010 г.

Mateusz Damięcki: „Nie ja wybrałem Rosję, tylko ona mnie”


Młody, utalentowany, przystojny. Grał w produkcjach historycznych, obyczajowych, w serialach oraz w filmie tanecznym. Doskonale odnajduje się w każdej z ról, tworząc ciekawe postaci. Jest Polakiem, który pokochał Rosję od pierwszego wejrzenia. Dziś opowie nam jak to się stało. Z Mateuszem Damięckim rozmawia Marika Krajniewska.

– Opowiedz w jaki sposób w Twoim życiu pojawiła się Rosja.
Pierwsze zetknięcie się z Rosją miałem w wieku siedemnastu lat. Było to przy castingu do filmu Русскийбунт. Nie znałem wówczas ani lektur Puszkina, ani tym bardziej nie znałem sławy jaką rosyjski pisarz cieszy się wśród Rosjan.
– Miałeś okazję się tego wszystkiego dowiedzieć.
Przed castingiem sprawdzałem w encyklopedii co to za pisarz i co napisał, choć mama pokazywała mi w dzieciństwie bajki Puszkina, które jak się okazało mieliśmy w domu. Po pierwszym castingu, wyjechałem na drugi już do Moskwy i to był mój pierwszy wyjazd do Rosji.
– Języka nie znałeś?

Przed wyjazdem do Moskwy znałem dwa słowa: спасибо i галстук, oczywiście zdarzało mi się je mylić i kiedy chciałem komuś podziękować mówiłem krawat, i odwrotnie.

– Co w tej Moskwie zobaczyłeś? Czym Cię ujęła?

Przed wyjazdem do Moskwy największym budynkiem dla mnie był warszawski Pałac Kultury, który mnie przerażał. W Moskwie nagle zobaczyłem takich budynków jedenaście, które były jeszcze większe, potężniejsze. Zobaczyłem przestrzeń, monumentalizm, zacząłem szukać i pytać. Słuchałem historii. Jedna staruszka na przykład, odpowiadając na moje pytanie,poinformowała mnie, że Łubianka rzeczywiście istnieje, tylko, że tak naprawdę znajduje się pod ziemią…
Moja Moskwa i Rosja w wieku lat siedemnastu to mundur oficera Griniowa z armii Katarzyny II, w który mnie ubrali podczas kręcenia filmu. Historia i kraj mnie wchłonęły także dzięki postaci, w którą się całym sobą wcieliłem. Stałem się Rosjaninem z armii carskiej w czasach, o których opowiada film. Do dziś mam szpadę, którą dostałem od kaskaderów i doskonale pamiętam smak семечек w ustach.

– Gdzie był kręcony film?

Комментариев нет:

Отправить комментарий